پری آمپ چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

پری آمپ چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

آیا به پری آمپ احتیاج داریم؟

مطمئنا شما نیز به دنبال روش‌هایی هستید که از طریق آنها بتوانید سطح کیفی صداها را ارتقا دهید. از این رو ممکن است به این پیشنهاد برخورده باشید که به شما گفته باشند پری آمپ‌های خود را به روز کنید. چرا که از این طریق به افکت‌های کلاسیک زیبایی دسترسی خواهید داشت، در دسیتورشن‌های پایین شفافیت و وضوح بیشتری دریافت خواهید کرد و بازه داینامیکی مدار هدروم‌های بالا را نیز گسترش خواهید داد. همه این‌ها به‌ ظاهر امکانات بسیار جذابی به نظر می‌رسند، اما هر کدام در اصل چه معنایی دارند و چه تفاوت‌هایی ایجاد می‌کنند؟ بهتر است بپرسیم که دقیقا یک پری آمپ چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

پری آمپ چیست؟

جدا از هر گونه اظهار نظری که تا به حال در مورد پری آمپ‌ها شنیده‌اید، لازم است بدانید که این دستگاه‌ها یک وظیفه اصلی به عهده دارند و آن هم بالا بردن میزان gain می‌باشد. به معنای دیگر یک سیگنال ضعیف را دریافت می‌کنند و به اندازه یک سیگنال لاین آن را تقویت می‌کنند. در اینجا نشان می‌دهیم که این فرایند چگونه شکل می‌گیرد:

سیگنال ورودی میکروفون یا ساز -< پری آمپ = سیگنال لاین -< پاور آمپ

هر زمان که از یک آمپلی فایر روی مسیر سیگنال‌ها استفاده می‌شود، یک gain stage درگیر می‌شود. هر یک از این gain stage‌ها ولوم سیگنال‌ را افزایش می‌دهد و به این ترتیب سیگنال آماده می‌شود تا در دستگاه بعدی وارد شود. به عنوان مثال سیگنال ضعیفی که از حرکات هسته معلقی که در میدان مغناطیسی یک میکروفون داینامیک تولید می‌شود، برای آنکه وارد نرم افزار DAW شود بسیار پایین می‌باشد. حال برای آنکه ولتاژ آن را افزایش دهید (یا به عبارتی آن را به اندازه کافی بلند کنید) باید قبل از ورود سیگنال به نرم افزار DAW آن را به یک پری آمپ مخصوص میکروفون بفرستید.

نکته تخصصی: هر gain stage روی سیگنال‌ها نویز ایجاد می‌کند. خروجی پری آمپ‌ها از نوع سیگنال‌های لاین می‌باشد، و اگر شما این سیگنال‌ها را به داخل پری آمپ یک کارت صدا بفرستید نه تنها نویزهای ناخواسته‌ای را به سیگنال اضافه می‌کنید بلکه ممکن است سیگنال را بیش از اندازه تقویت کنید ( به اصطلاح آن را overload کنید) و از این رو آن را تخریب کنید.

انتظارات اشتباه از پری آمپ نداشته باشید

حال بیایید به واضح ترین و البته روال ترین باور اشتباهی که در مورد پری آمپ‌ها میان کاربران وجود دارد اشاره کنیم: وقتی که از یک پری آمپ استفاده می‌کنید، قرار نیست که همه مشکلاتی که در ضبط صدا وجود دارد از بین بروند! در واقع یک پری آمپ به طور کلی نمی‌تواند هیچ مشکلی را که در مورد صدا به وجود می‌آید را برطرف کند. شما با استفاده از یک پری آمپ تنها می‌توانید بهترین خروجی را از صدایی که خود به خوبی ضبط شده است دریافت کنید.

نکته تخصصی: شما می‌توانید از پری آمپی که دارید به بهترین نحو استفاده کنید تا بتوانید نتایج بهتری را هم به دست بیاورید. کافی است میزان gain را روی نقطه‌ای مناسب فیکس کنید و gain ورودی را به اندازه کافی پایین نگه دارید تا از کلیپ شدن سیگنال‌ها جلوگیری کنید. با این کار قادر خواهید بود تا شفاف ترین و واضح ترین سیگنال‌های ممکن را از پری آمپ خود دریافت کنید.

پری آمپ چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

اولین نکته!

یکی از حقایق پذیرفته شده در مورد کیفیت سیگنال‌ها این است که بیشترین ارتقا در سطح کیفی یک صدا روی نقاط انتهاییِ (extreme ends) یک signal chain صورت می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان به جریان انتقالی سیگنال به طور ابتدایی به نکته زیر اشاره کرد:

خواننده -< میکروفون -< پری آمپ -< پردازشگرها -< مبدل آنالوگ به دیجیتال -<نرم افزار DAW (پلاگین‌ها) -< مبدل دیجیتال به آنالوگ -< مانیتورهای استودیویی

درست مانند زمانی که از یک خواننده حرفه‌ای ضبط می‌گیرید و در نتیجه ادامه فرایند ضبط موزیک با روالی عالی پیش می‌رود، وقتی که از یک میکروفون پیشرفته و با کیفیت نیز برای ضبط صدا استفاده کنید درست به همان اندازه که مبدل‌هایی حرفه‌ای جایگزین کنید، می‌توانید کیفیت صدای دریافتی را ارتقا دهید. بنابراین اگر به دنبال بهترین شیوه برای ارتقای سطح کیفی صدا می‌باشید، بهتر است به جای آنکه به فکر به روز کردن پری آمپ باشید، یک میکروفون حرفه‌ای را با آنچه قبلا استفاده می‌کردید جایگزین کنید. هر زمان که از یک میکروفون عالی استفاده کردید، وقت آن رسیده که به دنبال یک پری آمپ بهتر باشید.

در خرید یک پری آمپ، کدام ویژگی‌ها را درنظر بگیریم؟

وقتی برای خرید یک پری آمپ به لیستی از ویژگی‌های تخصصی یک مدل نگاه کنید، ممکن است با خود بگوید که مثلا نرخ THD+N برای یک پری آمپ چه معنایی دارد. اما واقعیت این است که حتی اکثر افراد متخصص نیز برای خرید پری آمپ به این ویژگی‌ها توجه نمی‌کنند.

در این قسمت به مواردی اشاره می‌کنیم که هنگام خرید یک پری آمپ باید در نظر داشته باشید:

  • تعداد کانال‌ها: به چه تعدادی کانال نیاز دارید؟ یکی، دو تا، هشت تا و یا بیشتر؟ مطمئن شوید تعداد کانال‌ها به اندازه مورد نیازتان باشد.
  • نوع دستگاه: پری آمپ‌های تیوب و FET بیشتر صدایی رنگ‌دار تولید می‌کنند در حالی که بیشتر مدل‌های سالید استیت صدایی شفاف و تمیزتری انتقال می‌دهند
  • حداکثر میزان gain: معمولا برای میکروفون‌های کاندانسر میزان gain به اندازه ۳۰dB–۵۰dB مناسب می‌باشد، اما معمولا میکروفون‌هایی با خروجی‌های ضعیف و آمپدانس بالا مانند میکروفون‌های قدیمی داینامیک و میکروفون‌های ریبون gain بیشتری می‌خواهند (در حدود ۵۰dB–۷۰dB)
  • پردازش in-line: اکولایزر و کامپرشن‌هایی که معمولا از طریق هر چنل استریپ ارائه می‌شوند، همیشه از امکانات بسیار پر کاربرد به شمار می‌آیند
  • ورودی و خروجی: باید اطمینان حاصل کنید که پری آمپی که تهیه می‌کنید به اندازه کافی ورودی و خروجی داشته باشد تا بتوانید آن را به دیگر تجهیزات استودیویی که در نظر دارید متصل کنید.

فرمت API 500 Series را در نظر داشته باشید

با اینکه فرمت API 500 Series خیلی سال‌ است که معرفی شده، اما چون در دهه‌های اخیر اکثر تولیدکنندگان از این فرمت در محصولات خود استفاده کرده‌اند این پلتفورم‌های ماژولار توانسته‌اند محبوبیت بسیاری میان کاربران به دست آورند. فرمت۵۰۰ Series شامل ماژول‌های کوچکی است که به سمت یک شاسی و گاهی اوقات یک ورودی یا خروجی حرکت داده می‌شوند. بزرگترین مزیتی که پلتفورم‌های۵۰۰ Seriesدارند آن است که استفاده از آنها به نسبت راکمونت‌های استاندارد همتای هر یک بسیار به صرفه‌تر و مقرون به صرفه می‌باشد. در واقع از این رومی‌توانید ترکیب فوق‌العاده‌ای از پری آمپ‌ها، اکولایزرها، پردازشگرهای داینامیکی و تجهیزات بسیار دیگری را در فرمتی ارزان‌تر و البته قابل حمل‌تری از آن خود کنید.

پیشگامان صدا و نور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *